İSTANBUL — Kavurucu Türk güneşinin altında turistler, Osmanlı ve Bizans dönemi kalelerini yeniden canlandıran setlerde dolaşıyor, geleneksel Osmanlı kıyafetleri giyen oyuncularla selfie çekiyor ve at sırtında gösteri gösterilerini izliyor. Bunların arasında, çok sevdiği dizinin dünyasına dalmak için annesiyle birlikte Finlandiya'dan İstanbul'a gelen, Türk dizilerinin tutkulu bir hayranı olan 22 yaşındaki Riia Toivanen de var.
Gelişen Türk dizi sektörü dünya çapında kalpleri ve zihinleri fethediyor ve turizmi canlandırıyor
Dünyanın yaklaşık 12.000 kilometre uzağında, 66 yaşındaki emekli öğretmen Raquel Greco, Arjantin'in Villa Carlos Paz kentinde, hayatında bir kez yapacağı geziden hatıralarla dolu bir ortamda Türk romantik komedisinin bir bölümünü izliyor. Yıllardır Türk dizilerini izlediğinden tanıdığı gezip görülecek yerleri İstanbul'a.
“Sanki rüya görüyormuşum gibi hissettim. Programda her gün gördüklerimi yaşadığıma inanamadım” dedi bu yılın nisan ayındaki ziyareti hakkında.
Türk televizyon dizilerinin veya Türkçe adıyla “Dizi”nin dünya çapındaki popülaritesi, Türkiye'yi lider bir televizyon ihracatçısı haline getirerek ülkenin uluslararası imajını büyük ölçüde güçlendirmiş ve dünyanın dört bir yanından milyonlarca izleyiciyi ve turisti tarihi ve kültürel mekanlara çekmiştir. Bu gösterilerin birçoğunun hizmet ettiği bir Haberin Detayları.
Televizyon dizisinin başarısı, uzmanların yeni pazarlara doğru genişlemeye devam ettiğini söylediği milyar dolarlık bir sektörü ateşledi. Bu dizilerin popülaritesi aynı zamanda Türkiye'nin küresel düzeyde yumuşak gücünü de büyük ölçüde güçlendiriyor.
Araştırma şirketi Parrot Analytics'e göre, 2020-2023 yılları arasında Türk dizilerine olan küresel talep yüzde 184 arttı ve Türkiye, dünyanın en büyük televizyon programı ihracatçılarından biri haline geldi.
Türk dizilerini küresel pazara ihraç eden Global Agency'nin CEO'su İzzet Pinto, “Dünya çapında her gece 400 milyondan fazla izleyiciye ulaşıyoruz” dedi. “Türk dizileriyle yarattığımız yumuşak güç siyasette yapılabileceklerle karşılaştırılamaz bile.”
Her ne kadar 2001 yılında Kazakistan'a ihraç edilen ilk Türk dizisi “Deli Yürek” olsa da, Türk dizilerinin dünya çapında tanınmasını sağlayan 2005 romantik dizisi “Gümüş” oldu. Geleneksel kökenli bir kadının kent yaşamına uyum sağlamasını konu alan dizi, Orta Doğu'da büyük ilgi gördü.
2006 yılında Doğu halk masallarından oluşan bir derlemeye dayanan ve günümüz İstanbul'unda geçen romantik drama “Binbir Gece”, Balkan izleyicilerini büyüledi. 16. yüzyılda Osmanlı Padişahı Kanuni Sultan Süleyman'ın hikâyesini konu alan 'Muhteşem Yüzyıl', tarihi kurguda çığır açan bir eser oldu.
Türkiye bir zamanlar Latin Amerika telenovelalarını ithal ediyordu, ancak artık dizilerini bölgeye ihraç ediyor. Venezuela Devlet Başkanı Nicolás Maduro, 2018 yılında tarihi drama dizisi Diriliş: Ertuğrul'un setini ziyaret ederek dizinin ülkesindeki popülaritesine dikkat çekti.
Türk dizi hayran platformu Dizilah'ın kurucusu Haley Uganadi, dizilerin popülaritesinin aile, dostluk ve aşk temalarından kaynaklandığını ve genellikle İstanbul'un lüks yaşam tarzı veya Türkiye'deki zengin tarih oyunlarının Haberin Detaylarıında yer aldığını söyledi.
“Nereden gelirseniz gelin, herkes için bir şeyler sunuyorlar. Uganadi, Türk dizilerini izlediğimde annemin, kendimin ve kardeşlerimin yansımalarını görüyorum” dedi.
Platformları, ABD, Kanada, Yunanistan, Hindistan ve Pakistan'daki hayranlar da dahil olmak üzere ayda yaklaşık 1,5 milyon izleyiciye ulaşıyor.
Pinto, Türk dizilerinin aile odaklı doğasına dikkat çekiyor. “Çıplaklık yok, küfür yok, küfür yok, çok fazla nefret yok. Dolayısıyla her şey tüm aile tarafından görülebiliyor” diye açıklıyor.
Sektör büyüdükçe, katı laik, Batı odaklı bir aile ile kurgusal bir İslami kardeşlik arasındaki dinamiği araştıran “Kırmızı Güller” gibi serinin temaları da büyüyor.
Daha önce 'Asmalardaki Köşk' ve 'İstanbul'un Gelini' gibi dizilerde rol alan oyuncu Özcan Deniz, çekimlere ara verirken, sektörün gelişmesi için bu çeşitlendirmenin şart olduğunu söyledi.
Deniz, “Başka bir tür geliştiremeyen ülkeler artık ihracat dizilerinde geri kalıyor” dedi. “Türkiye artık bu eğilimin farkına vardı ama çeşitlendiremezse, başka şeyler anlatamazsa bu işin sonu bir yerde biter.”
Toivanen ve annesi, İstanbul'un kuzeyinde, “Diriliş: Ertuğrul” ve “Vakıf: Osman” gibi Osmanlı dönemi gişe rekorları kıran tarihi filmlerin çekildiği devasa bir kompleks olan Bozdağ Film Stüdyolarını gezdi.
Toivanen, romantik dramalar 'Kara Para Aşk' ve 'Sonsuz Aşk'a olan aşkının onu İstanbul'a getirdiğini söylüyor. “Türk kültürünü gerçekten çok seviyorum” dedi. “Çok arkadaş canlısı ve sıcak, ayrıca çok fazla dram var.”
Osmanlı liderlerinin ve kahramanlarının hayatlarını kurgulayan popüler tarihi dramaların yaratıcısı yapımcı ve senarist Mehmet Bozdağ, “Diriliş: Ertuğrul”un ilk bölümünün Türk devlet televizyonu TRT'nin Urduca dilindeki YouTube kanalında 157 milyondan fazla izlendiğini söyledi. “Vakıf: Osman”ın 110'dan fazla ülkede yayınlandığını söyledi.
Diriliş: Ertuğrul, yayınlandığı dönemde Mayıs 2020'de dünya çapında en çok izlenen diziler arasında dördüncü sıraya yükseldi. Parrot Analytics'e göre talep, dünya çapındaki ortalama sevkiyattan 68 kat daha fazlaydı.
Dr. İstanbul Bahçeşehir Üniversitesi Sinema ve Televizyon Bölümü'nde Yardımcı Doçent olan Deniz Gürgen Atalay, sektörün 2023 yılında yurt dışına 1 milyar dolar ihracat yaptığını ve özellikle İstanbul turizmi üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğunu söylüyor.
“Bunda dizi sektörünün payı büyük. Dizinin aktardığı İstanbul imajı, burada yediğiniz yemekler, içecekler, dinlediğiniz müzikler, buradaki yaşam standardı ve kültür, dizi içerisinde beğeni için çok hoş bir çerçeve sağlıyor” dedi.
İkinci sezonu eylül ayı sonlarında vizyona girecek olan ve merakla beklenen Kırmızı Güller dizisinin bir diğer yıldızı Mert Yazıcıoğlu, çekimlere ara verip sohbet ederken İslami bir mezhebe mensup olan karakterinin kıyafetlerini giydi.
Dizi, yumuşak dilli 31 yaşındaki oyuncuyu bir yıldız haline getirdi ve Türk medyası onun her hareketini takip ediyor.
“Türk kültürünü yurt dışına taşıdık. Bu bizi çok mutlu ediyor” dedi ve figürünün bol bej pantolonunu ve ona uygun yeleğini giydi.
——
Associated Press gazetecileri İspanya Barselona'dan Hernan Munoz, Arjantin Los Cocos'tan Mario Tizon, Ankara Türkiye'den Suzan Fraser ve İstanbul Türkiye'den Halil Hamra ve Mehmet Güzel bu rapora katkıda bulundu.
Bu makale, metinde herhangi bir değişiklik yapılmadan otomatik bir haber ajansı beslemesinden oluşturulmuştur.
Gelişen Türk dizi sektörü dünya çapında kalpleri ve zihinleri fethediyor ve turizmi canlandırıyor
Dünyanın yaklaşık 12.000 kilometre uzağında, 66 yaşındaki emekli öğretmen Raquel Greco, Arjantin'in Villa Carlos Paz kentinde, hayatında bir kez yapacağı geziden hatıralarla dolu bir ortamda Türk romantik komedisinin bir bölümünü izliyor. Yıllardır Türk dizilerini izlediğinden tanıdığı gezip görülecek yerleri İstanbul'a.
“Sanki rüya görüyormuşum gibi hissettim. Programda her gün gördüklerimi yaşadığıma inanamadım” dedi bu yılın nisan ayındaki ziyareti hakkında.
Türk televizyon dizilerinin veya Türkçe adıyla “Dizi”nin dünya çapındaki popülaritesi, Türkiye'yi lider bir televizyon ihracatçısı haline getirerek ülkenin uluslararası imajını büyük ölçüde güçlendirmiş ve dünyanın dört bir yanından milyonlarca izleyiciyi ve turisti tarihi ve kültürel mekanlara çekmiştir. Bu gösterilerin birçoğunun hizmet ettiği bir Haberin Detayları.
Televizyon dizisinin başarısı, uzmanların yeni pazarlara doğru genişlemeye devam ettiğini söylediği milyar dolarlık bir sektörü ateşledi. Bu dizilerin popülaritesi aynı zamanda Türkiye'nin küresel düzeyde yumuşak gücünü de büyük ölçüde güçlendiriyor.
Araştırma şirketi Parrot Analytics'e göre, 2020-2023 yılları arasında Türk dizilerine olan küresel talep yüzde 184 arttı ve Türkiye, dünyanın en büyük televizyon programı ihracatçılarından biri haline geldi.
Türk dizilerini küresel pazara ihraç eden Global Agency'nin CEO'su İzzet Pinto, “Dünya çapında her gece 400 milyondan fazla izleyiciye ulaşıyoruz” dedi. “Türk dizileriyle yarattığımız yumuşak güç siyasette yapılabileceklerle karşılaştırılamaz bile.”
Her ne kadar 2001 yılında Kazakistan'a ihraç edilen ilk Türk dizisi “Deli Yürek” olsa da, Türk dizilerinin dünya çapında tanınmasını sağlayan 2005 romantik dizisi “Gümüş” oldu. Geleneksel kökenli bir kadının kent yaşamına uyum sağlamasını konu alan dizi, Orta Doğu'da büyük ilgi gördü.
2006 yılında Doğu halk masallarından oluşan bir derlemeye dayanan ve günümüz İstanbul'unda geçen romantik drama “Binbir Gece”, Balkan izleyicilerini büyüledi. 16. yüzyılda Osmanlı Padişahı Kanuni Sultan Süleyman'ın hikâyesini konu alan 'Muhteşem Yüzyıl', tarihi kurguda çığır açan bir eser oldu.
Türkiye bir zamanlar Latin Amerika telenovelalarını ithal ediyordu, ancak artık dizilerini bölgeye ihraç ediyor. Venezuela Devlet Başkanı Nicolás Maduro, 2018 yılında tarihi drama dizisi Diriliş: Ertuğrul'un setini ziyaret ederek dizinin ülkesindeki popülaritesine dikkat çekti.
Türk dizi hayran platformu Dizilah'ın kurucusu Haley Uganadi, dizilerin popülaritesinin aile, dostluk ve aşk temalarından kaynaklandığını ve genellikle İstanbul'un lüks yaşam tarzı veya Türkiye'deki zengin tarih oyunlarının Haberin Detaylarıında yer aldığını söyledi.
“Nereden gelirseniz gelin, herkes için bir şeyler sunuyorlar. Uganadi, Türk dizilerini izlediğimde annemin, kendimin ve kardeşlerimin yansımalarını görüyorum” dedi.
Platformları, ABD, Kanada, Yunanistan, Hindistan ve Pakistan'daki hayranlar da dahil olmak üzere ayda yaklaşık 1,5 milyon izleyiciye ulaşıyor.
Pinto, Türk dizilerinin aile odaklı doğasına dikkat çekiyor. “Çıplaklık yok, küfür yok, küfür yok, çok fazla nefret yok. Dolayısıyla her şey tüm aile tarafından görülebiliyor” diye açıklıyor.
Sektör büyüdükçe, katı laik, Batı odaklı bir aile ile kurgusal bir İslami kardeşlik arasındaki dinamiği araştıran “Kırmızı Güller” gibi serinin temaları da büyüyor.
Daha önce 'Asmalardaki Köşk' ve 'İstanbul'un Gelini' gibi dizilerde rol alan oyuncu Özcan Deniz, çekimlere ara verirken, sektörün gelişmesi için bu çeşitlendirmenin şart olduğunu söyledi.
Deniz, “Başka bir tür geliştiremeyen ülkeler artık ihracat dizilerinde geri kalıyor” dedi. “Türkiye artık bu eğilimin farkına vardı ama çeşitlendiremezse, başka şeyler anlatamazsa bu işin sonu bir yerde biter.”
Toivanen ve annesi, İstanbul'un kuzeyinde, “Diriliş: Ertuğrul” ve “Vakıf: Osman” gibi Osmanlı dönemi gişe rekorları kıran tarihi filmlerin çekildiği devasa bir kompleks olan Bozdağ Film Stüdyolarını gezdi.
Toivanen, romantik dramalar 'Kara Para Aşk' ve 'Sonsuz Aşk'a olan aşkının onu İstanbul'a getirdiğini söylüyor. “Türk kültürünü gerçekten çok seviyorum” dedi. “Çok arkadaş canlısı ve sıcak, ayrıca çok fazla dram var.”
Osmanlı liderlerinin ve kahramanlarının hayatlarını kurgulayan popüler tarihi dramaların yaratıcısı yapımcı ve senarist Mehmet Bozdağ, “Diriliş: Ertuğrul”un ilk bölümünün Türk devlet televizyonu TRT'nin Urduca dilindeki YouTube kanalında 157 milyondan fazla izlendiğini söyledi. “Vakıf: Osman”ın 110'dan fazla ülkede yayınlandığını söyledi.
Diriliş: Ertuğrul, yayınlandığı dönemde Mayıs 2020'de dünya çapında en çok izlenen diziler arasında dördüncü sıraya yükseldi. Parrot Analytics'e göre talep, dünya çapındaki ortalama sevkiyattan 68 kat daha fazlaydı.
Dr. İstanbul Bahçeşehir Üniversitesi Sinema ve Televizyon Bölümü'nde Yardımcı Doçent olan Deniz Gürgen Atalay, sektörün 2023 yılında yurt dışına 1 milyar dolar ihracat yaptığını ve özellikle İstanbul turizmi üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğunu söylüyor.
“Bunda dizi sektörünün payı büyük. Dizinin aktardığı İstanbul imajı, burada yediğiniz yemekler, içecekler, dinlediğiniz müzikler, buradaki yaşam standardı ve kültür, dizi içerisinde beğeni için çok hoş bir çerçeve sağlıyor” dedi.
İkinci sezonu eylül ayı sonlarında vizyona girecek olan ve merakla beklenen Kırmızı Güller dizisinin bir diğer yıldızı Mert Yazıcıoğlu, çekimlere ara verip sohbet ederken İslami bir mezhebe mensup olan karakterinin kıyafetlerini giydi.
Dizi, yumuşak dilli 31 yaşındaki oyuncuyu bir yıldız haline getirdi ve Türk medyası onun her hareketini takip ediyor.
“Türk kültürünü yurt dışına taşıdık. Bu bizi çok mutlu ediyor” dedi ve figürünün bol bej pantolonunu ve ona uygun yeleğini giydi.
——
Associated Press gazetecileri İspanya Barselona'dan Hernan Munoz, Arjantin Los Cocos'tan Mario Tizon, Ankara Türkiye'den Suzan Fraser ve İstanbul Türkiye'den Halil Hamra ve Mehmet Güzel bu rapora katkıda bulundu.
Bu makale, metinde herhangi bir değişiklik yapılmadan otomatik bir haber ajansı beslemesinden oluşturulmuştur.